Ristiriitaa. Vuodatusta. Tuen ja turvan tasapainoilua. Jäsenneltyä, mutta tiuhempaan jäsentelemätöntä.
Lokeroimista ja sen vimmaista vastustamista. Ihan varmasti jatkuvaa hikoilua.

9.11.2012

Arjen paatosta äitiyssumusta.

Tämä leskiäitiys taitaa sopia minulle. Meillä on ollut jotenkin niin mukavaa Hipun kanssa (mies, älä ota tätä sellaisena miltä se kuulostaa, you know :)). Päivät ovat sujuneet hyvin, Hippu on selviytynyt alahampaiden tulosta ja pari viime päivää ovat olleet niin paljon kivempia kun pientä ei kitisytä koko aikaa. Minä olen aamupäivät puuhannut projektieni parissa, pieni mies on nukkunut sillä aikaa ja leikkinyt kodinhoitajamme kanssa. Iltapäivän kuumimmat tunnit ollaan uinuttu. Tänään mentiin uimaan unien jälkeen ja tapaamaan muutamaa kaveria.

Hieman minua mietityttää että miten me joskus Hipun kanssa osataan olla toisistamme erossa. Mutta eikös sitä sanota, että yksivuotiaaksi voi ihan huoleta paapoa vauvaansa vaikka sitten sen 24/7? Että sitten sen vauvan itseluottamus on kasvanut niin hyväksi että ei haittaa vaikkei äitin vierellä joka hetkeä olisikaan? Vaan taitaa tuo teoria mennä samaan kategoriaan sen kanssa että lyhyitä päiväunia nukkuvat lapset olisivat älykkäämpiä. Näin yksi kanadalainen nainen minulle kertoi, taitaa olla ihan semmoista tietoa minkä avulla vaan yritetään lohduttaa vanhempia jaksamaan.

Niin ja ollaanhan me Hipun kanssa erossa oltu toisistamme, minä olen tosiaan joka aamu jotain työtä kotona tehnyt ja Hippu on leikkinyt kodinhoitajamme kanssa sillä aikaa ja olinhan viimeksi (ja ihan ekaa kertaa) maanantaina leffassa katsomassa kenialaista elokuvaa Nairobi Half Life, suosittelen!

Minusta on ollut jotenkin tosi vaikeaa keksiä tekemistä vauvan kanssa. Tiedän ettei mitään sen kummempaa tarvitse ollakaan, mutta kuka kykenee viettämään tuntia kauempaa leikkimatolla niin että molemmat viihtyisi? Mitä vauvojen kanssa puuhataan? Nykyään Hippu tykkää jo leikkiäkin ja tutkailla maailmaa lattiatasosta. Lempipuuhia kuvittelisin olevan koirien ihmettely (saa aikaa kestohymyn ja kovaa huitomista), mun päällä möyryäminen, pikkualtaassa istuminen, hyppykiikussa pomppiminen, kantorepussa oleilu ja kaiken irtonevan suuhun osuttaminen, niin ja ainiin syöminen. Kaikki tuntuu maistuvan paitsi puuro ei ihan niin hyvin. Hippusen ruokavalio koostuu pitkälti aamupuurosta banaanin tai luumun kera ja illallisesta, joka yleensä sisältää jotain näistä: porkkana, kurpitsa, kesäkurpitsa, butternut squash, bataatti ja avokado. Vielä muutama viikko mennään kaiketi näin ja sitten aletaan taas maistella uusia juttuja.

Nukkumaan. Kirpakkaa viikonloppua Pohjolaan! Minä en edes osaa ajatella mitään vilttejä taikka villasukkia, tuulettimet on säädetty pykälää isommalle ja silti vaan on kuuma. Lämpömittari on 30 asteessa tässä meidän olohuoneessa, että näin.

Ei kommentteja: